Hát ez kész! (ReOrder - IAMREADY)
Pactolous
2018-12-17 19:32 0
2118
| Rovat: Zene / Mozi / Könyv »
Azt vettem észre magamon, hogy egyre több cseh export terméket kedvelek. Teljesen egyértelmű, hogy itt elsősorban a finomabbnál finomabb sörökre gondolok, de például egyik örökös kedvenc videojátékom, a Mafia is Bohémia területéről származik, és lám, most a cseh trance egyik nagyágyúját is belevehetem a felsorolásba, ReOrder első albuma kifejezetten kellemes év végi meglepetésként bizonyult.
Tibor Tomecko neve hiába alliterál olyan szépen, nem egy kelet-európai Marvel szuperhőst takar, hanem a már tíz évnyi karriert maga mögött tudható ReOrder-t. Megjegyezhetném viccesen, hogy nem kapkodta el a dolgot az első szerzői lemezével, de saját bevallása szerint is csak most érezte magában azt az erőt, érettséget, ami kell ehhez a lépéshez. Az IAMREADY cím így már mindjárt értelmet is nyer és ez a hozzáállás bizony igen dicséretes. Hogy emberünk mennyire komolyan vette a saját album ötletét az a dallistából is meglátszódik; ellentétben más producerekkel, akik úgy pakolják tele lemezeiket mindenféle dallal, mint magyar turisták a tányérjukat a svédasztalnál, ReOrder 13 számot helyezett el a korongon. Teljesen megfelelő mennyiség, nem hiába szajkózom már én is ezt évek óta. Ráadásul Tibor csak annyi kollaborációval készült, ami még pont színesítésként definiálható, nem lesz az az érzésünk, hogy csak asszisztált mások dalaihoz, majd odabiggyesztette mindegyik elé a nevét. Ez mégis csak egy "szerzői" lemez, ugyebár... Mielőtt kitérnék a dalokra, hadd írjak pár sort ReOrder zenéjéről, bár őszintén szólva, túl sok egyedi jellemvonást nem tudok kiemelni. Főképp vérbeli uplifting nótákat komponál, néha kicsit elkalandozva a progresszívabb illetve a nem túl veretős psy trance irányába. Talán az első nagy dobás, amit tőle hallottam az a 2010-es Biscay Bay volt, amiben Stine Grove énekelt és Ferry Tayle is készített hozzá egy erőteljesebb remixet, de igazából 2014-ben figyeltem fel rá. Akkor már több remixet is készített, de az Arrakis című száma volt az, amire hiperaktív szurikátaként ugrottam fel. 2015-ben Standerwick-kel együtt a Skypatrol formáció tagjaként két kiemelkedő átdolgozást is készített Armin Van Buuren és Solarstone számaiból, utána pedig már szinte minden évben találtam tőle valamit, ami tetszett. Kifejezetten vártam, milyen lesz az első albuma, még akkor is, ha tisztában vagyok vele, hogy hiába az évtizednyi tapasztalat, igazán robbanékony debütálást ezen a téren nehéz abszolválni, de nem is feltétlen szükséges, én legalábbis elnéző vagyok ilyenkor. Épp ezért (vagy ennek ellenére, illetve mindezek miatt... tud még valaki követni?) az IAMREADY szerintem nem csak egy vállalható alkotás, de majdnem olyan ígéretes indítás, mint Ilan Bluestone tavaszi albuma. Reinstate A lágy bevezetőt általában nem mellőzik a trance producerek, ReOrder is egy nyugodt, chill-es jellegű intróval kezdi a lemezt. Sejtelmes, talán egy kicsit szomorkás is, felfesti az alaptónust, de nem pezsdít fel. Én mondjuk a melankóliát jobban is bírom, szóval ezzel nálam nincs probléma. Entropy (with WELDON) A lemez elején még nem ízlelhetjük meg ReOrder uplifting hangzásvilágát; jó stílusérzékről tesz tanúbizonyságot és az kisebb bpm számoktól indulunk. Ez a dal, akár egy Above & Beyond szám is lehetne, de legalábbis valamelyik anjuna családtag dala. Ez persze egyáltalán nem baj: az ének kellemes, fülbemászó, a beindulás is rendben van, a dallamok is ülnek. Alive Tonight (with Emma Chatt) Az akkordmenetek nem mutatnak semmi újat, ha levesszük Emma Chatt-ot róla, szerintem elég sokan megneveznének legalább 3-4 másik hasonló nótát. Az ének és a főszereplő szintetizátor ad azért némi karaktert neki, de inkább tűnik egyfajta biztonsági játéknak. Sebaj, lesz ennél még jobb! Ízelítő az "Entropy" című dalból Alone Az album leghosszabb és ha hihetek jövőbelátó képességemnek, akkor legmegosztóbb dala is (lesz). Itt már a progresszív vizekre eveztünk, ráadásul elég mély vizekre (érted, mély... deep). Meglehetősen szokatlan, de ilyenkor ennyi kísérletezés jót tesz a változatosságnak, a harmóniák pedig finomak, szóval abszolút beilleszthető ReOrder profiljába, nem hat idegennek. Elismerem, hogy aki az uplifting számaihoz van szokva, annak ez egy potenciális átléptetős szám, én viszont inkább díjazom a kockázatvállalást. Gravity (with WELDON) Ez a dal megmutatta nekem, hogy apró, de hatásos variálásokkal az egyszerűcske és a nem túl eredeti melódiák is feldobhatók. Az ének utáni szintik elég sablonosnak hatottak, de a beinduláskor már több színesítés is megjelent, kiteljesedett a hangzás. Nem állítom, hogy ez az utóbbi 50 év leginnovatívabb megoldása, de sokszor elég csak éppen ennyi is. Back in the Days ReOrder megint becsalt a málnásba. A zongorás kiállás, bár szépséges, a dallamvezetés ezúttal sem törekszik az újdonságra. Utána viszont a beindulás változást is hoz és az a rész bizony sokkal-sokkal ütősebb. Érdekes ez a kettősség, összességében mégis inkább a "Tetszik" feliratú rubrikába raknám a dalt. Goodbye (with Cassandra Grey) Az előző tétel már elindult a "-lifting" irányba, de ezzel a számmal érkeztünk meg végleg a gyorsabb tartományokba. 2008-as Above & Beyond számokat idéz fel a hangszerelés, a szintetizátorok ismét ügyesen bolondítják meg az egyébként szokványos dallammeneteket. Közhely, de az ördög tényleg a részletekben rejlik és eddig úgy tűnik, bevált ez a módszer. Az "All Comes Back to You" videoklipje Digital World Manapság nincs uplifting lemez psy nélkül (dehogynem!), de szerencsére a ReOrder-féle psy bőven fogyasztható, igaz, hallottam már tőle ütősebbet is. Nagy pacsi jár viszont a nyolcvanas évekből hátramaradt szintikért. All Comes Back to You El is jutottunk ahhoz a nótához, aminek Club Mix-e tagadhatatlanul az év egyik legjobbja. Nem szeretném ismételni magam, de tessék: íme megint egy dal, amiben ha nem lenne emberi hang, félre is söpörnénk, "Hallottunk már ilyet!" alapon. Várjunk a sepréssel! Igen, valahogy ilyen férfi hang illik a trance világába, nem azok a langyi-bangyi, indie pop-rock szenvedések. Erőteljes, tiszta, felemelő! Az itt hallható album verzió kapott egy nem túl acélos break alapot és általában én is azt preferálom, ha az erősebb változat szerepel a lemezen, ebben az esetben szerintem ennek is van létjogosultsága. Beyond Time Egy újabb erős nóta idénről, ami már ismerős lehet. Nosztalgikus, példamutató, az utolsó hangjegyig kidolgozott mestermunka. Nem nyit új kapukat, de száz százalékosan hozza a megbízhatót, több, mint korrekt alkotás. All There Is Tovább kéne cifráznom mondandóm, de egyre nehezebb. A bizsergető kiállás után egy erőteljes beindulás következik, megváltozott dallamokkal, de oda se neki! Kisujjból kirázott, de nem fáradt rutinmunka. Far Away (with Susie Ledge) Közeledünk a lemez végéhez, és én kifejezetten szerettem volna, ha ezzel a dallal ér véget, de ReOrder nem így gondolta. Elképesztően szép, lassú szám, vonósokkal, ezredfordulós, merengős popszámokat idéző atmoszférával. Egyedül egy tisztességes basszus szólam hiányzik (vagy csak túl halk), minden más tekintetben egy csillagos ötös nóta! Reunited (with C-qnz) A befejezést ez a drum 'n bass darab képviseli, amit én inkább középtájékra raktam volna, de hát nem én voltam a producer. Tulajdonképpen itt sincs rossz helyen; sok durvulás szerencsére nincs benne, még mindig a dallamok is a szintetizátorok a főszereplők. Ízelítő az "All There Is" című dalból Az IAMREADY engem meggyőzött arról, hogy ReOrder még egy jó darabig, ha nem is meghatározó, de kiemelkedő alakja lesz a trance stílusnak. Érződik, hogy otthonosan mozog abban a műfajban, amit kiválasztott magának, első albumként pedig egy igazán takaros kis anyagot hozott össze. Nem hibátlan, ez tény és elképzelhető, hogy évek múlva már megkopik a fénye, de ezek egyelőre nüansznyi apróságok. Sokkal többet nyom a latban, hogy ez mennyire inkább Album, mint a legtöbb pályatársának kiadványa. Az év egyik legkellemesebb meglepetése és baromira szeretném, ha inkább ez a tendencia folytatódna a jövőben mindenkinél! |
Hozzászólás
* jelölt mezők kitöltése kötelező!