Superman és a neo-vámpír (Ákos – Előkelő Idegen)

Írta Pactolous Dátum 2012-04-12 21:31 Hozzászólás 0 Olvasta 3158 | Rovat: Kritika »

Lassan már hozzászokhattunk, hogy nem múlik el év valamiféle Ákos-újdonság nélkül. Az viszont már igen meglepő, hogy a szokásos 4 éves lemezkiadási periódus megtörni látszik. A 2010-es A Katona Imája lemez után idén egy új Ákos album sziluettje körvonalazódik, ennek előhírnöke a ma megjelent maxi, az Előkelő Idegen.

Nemcsak az meglepő, hogy milyen hamar jelentkezik Ákos új anyaggal, nem, nem. Ennél bizony sokkolóbb volt az előzetesen bemutatott maxi-borító. Szemceruzás Ákos, agyonsminkelve, mint egyfajta Lakatos Márk imitátor? Ráadásul a zenekari tagok is hasonló dizájnnal lettek megáldva? Tényleg jogosan merül fel az a kérdés, amit a főhős a klipforgatásról szóló videónapló bejegyzésben is feltett: „mi történik itt?


A teljes kép megértéséhez nem árt tudni, hogy Ákos a bőrgyatyás terpeszrock helyett a 80-as, 90-es évek szintipop hangulatát kívánja felidézni, divatos kifejezéssel élve „átment retróba”. Ezért a szemfesték, a csillogó ruha, a komor arckifejezés. Az Előkelő Idegen tehát egy múltidéző dal, de a mai technikával megszólaltatva. Ilyen a maxi is, ilyen lesz a 3 állomásos turné (VOLT Fesztivál, Balaton Sound, Sziget Fesztivál), és a nagylemez is. A rock-ellenes ős-Bonanzások most örülhetnek, a metálarcok addig is vonuljanak el csendes pihenőre, hacsak nem tág a tűréshatáruk. Nekem az, sőt; én imádom a zúzós gitárokat, a dupla lábdobot, a csörömpölést, de sokkal közelebb áll hozzám az elektronikus zene, úgyhogy az első premier teaser után heves érdeklődéssel vártam a kislemezt.

Az alapdalon kívül még 5 remixet tartalmaz a maxi CD-je, a DVD-n ugyanezen változatok 3-féle kódolásban, valamint a videoklip 2 verziója és a 3 idei videoblog bejegyzés találhatóak meg. A kínálat tehát ismét gazdag, de koncentráljunk most a zenére! Az Előkelő Idegen albumverziója egyszerre Ákosos és Bonanzás. Utóbbi azért, mert élő hangszert egyáltalán nem szólaltat meg: minden hang szintetikus, akárcsak a régi szép időkben. Ugyanakkor vitathatatlanul Ákosos, érződik rajta az a karcosság és karakterisztika, ami őt jellemzi. Én Ákos eddigi munkáival is maradéktalanul meg voltam elégedve, és ez a dal sem lesz kivétel, bár hozzá kell tenni, hogy az albumverzió nem annyira slágeres, mint a remixek.


Az "Előkelő Idegen" videoklipje<

Apropó remixek: ezúttal Lepe, Szakos Krisztián, a Compact Disco és Ákos jegyzi őket. A Lepe-féle Hot Summer Mix igazi rádió kedvenc lehet, de valamennyit megtartott az eredeti dal hangulatából is. A Szakos által elkövetett Monoscope Remix már egy klubosabb verzió, house-os felhangokkal, ami egy hosszabb változatban simán megállná a helyét bármelyik DJ szettjében. A Compact Disco nem hazudtolta meg önmagát, saját hangzásukra formálták át a dalt, de ugyanúgy, mint A Fénybe Nézz remixük esetében, itt is úgy érzem, hogy kihozhattak volna többet az alapanyagból. Mindenesetre örülök, hogy dubstep részt nem tettek bele, az árulkodó basszus ellenére sem. A Midnight Run Remix Szakos Krisztián és a Compact Disco groove-jaiért felelős Behnam Lotfi készítménye; ez egy könnyedebb hangvételű house változat. Utolsóként Ákos remixe szerepel a CD-n, ez a KészFilm Mix, ami – a változatosság jegyében – már nem egy klubokba szánt verzió, hanem egy sötétebb tónusú, lassabb darab. Remélem ilyenek is lesznek majd a nagylemezen! Amúgy a címadás nem véletlen, a remix az 1995-ös Az Én Filmem Kész című albumzáró dalt idézi fel (ez már a második alkalom, hisz az Utazó maxin szereplő História dal is tartalmazott egy ebből a számból átvett dobszekciót).


Werkfilm a videoklip készítéséről

Nosztalgikus, szintivarázslattal átitatott kislemezt prezentált ezúttal Ákos, és ehhez a programadó dalhoz egy ilyen klip is dukált. A Kálloy-Molnár Péter főszereplésével elkészült klip egyszerre vicces és szomorkás, a kezdeti sokk után nagyon megkedveltem, de remélem a turnéra nem ilyen kinézettel készülnek a srácok. A parodisztikus elemek ülnek, jókat mosolyogtam azokon a tipikusan 80-as, 90-es évekből származó, „élő” (azaz playback) fellépéseket idéző TV-show-n, ahol Ákosék játszanak. A dobgép hangjára igazi dobos üti a cuccot, mintha tényleg ő játszana, a szintis egyszerre 6 hangon játszik 8 melódiát, az énekes pedig élesen gesztikulál… kész röhej, csak ezeket anno tényleg komolyan gondolták. A történeti része erős hasonlóságot mutat a Szindbád Dala klipjével: itt is egy zenekar bűvöli el a főszereplőt, aki minden mást kizárva a világból, csak rájuk koncentrál. Persze itt az üzenet az, ami más.


Az Előkelő Idegen kislemezt azoknak tudom ajánlani, akik már hiányolták Ákos elektronikusabb oldalát (akik szerint ő „Főleg Régen volt jó”), illetve azoknak, akik ezt a világot is szeretik, be tudják fogadni. Rockerek szerintem kerüljék, mert nemcsak az alapdal, de a hozzá készített remixek is nélkülözik kedvenc hangszereiket. Ez kicsit talán fájó pont, én el tudtam volna viselni más felütéssel rendelkező átdolgozást, de most ez volt a koncepció, majd pár év múlva úgyis meglepnek minket egy rock-verzióval. Addig is ízlelgessük a dalt, a klipet, a remixeket, és készüljünk a turnéra! Jó lesz!


Hozzászólás
A cikkhez még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!

*Név:

*E-mail (Nem jelenik meg.):

Weboldal:

*Hozzászólás (HTML nem engedélyezett.):

Biztonsági kód:
Biztonsági kód, frissítéshez kattintson a képre.


* jelölt mezők kitöltése kötelező!