Feltámadás (Hurts - Faith)
Pactolous & Barbó
2020-11-23 19:09 0
1517
| Rovat: Zene / Mozi / Könyv »
Azt hiszem nem vagyok egyedül azzal a véleményemmel, hogy a csalódás fájdalmas. Legyen az mondjuk egy mélyen megsebző esemény, mondjuk amikor a párod megcsal vagy akár csak egy apró dolog, például a kedvenc éttermedben nem úgy készítik el az ételt, ahogy megszoktad vagy amikor egy általad szeretett filmnek csapnivaló folytatása érkezik. Biztonságérzetet ad, ha valami a megszokott módon történik. Bizonyos csalódások után viszont érkezhet megkönnyebbülés, némelyik pofára esésből még feltápászkodhatunk. A Hurtsnek is sikerült!
Nem gondoltam volna, hogy ezt még leírhatom: a Hurts visszatért. Nem gondoltam volna, csak reménykedtem benne, bár igaz, hogy miután kiosztottam legutóbbi albumuknak, a Desire-nek a honlap történetének legalacsonyabb pontszámát ez a kis remény is eltünedezni látszott. Ahogy a fiúk is kámfort játszottak pár évig: eltűntek a közösségi oldalakról, alig adtak hírt magukról, már az is megfordult egyes rajongók fejében, hogy kész, ennyi volt a banda. Nos, sajnos ez a gondolat Theonál és Adamnél is megfogalmazódott, egy kisebbfajta krízisen estek át, művészi és mentális értelemben is, de szerencsére kilábaltak belőle és minden keserűségüket, konfliktusukat, lelki problémáikat a zene nyelvén beszélték meg és ennek lenyomata a most megjelent Faith. Ahogy az előző lemeznél is, most is segítségül hívom Húgomat, Barbót, hogy rajongói másvéleményével ellensúlyozza, kiegészítse vagy éppen megtámogassa az én véleményemet!
Legnagyobb örömömre ez az új album mellőzi a kommersz, slágeres, popos hangzásokat, illetve minimálisra vették, hogy mégse nyalogassunk pengét az album hallgatásakor. A Faith sötét, szomorkás, nyomasztó azaz pontosan olyan, amilyet egy Hurts (azaz fáj, sérülések) névvel ellátott zenekartól hallatlanban elvár az ember. Régóta nem akasztható már a srácokra a Depeche Mode koppintás méreggel átitatott billogja, de most nem egyszer rájuk sütöttem én is, annyira bizsergetően jó érzés volt végre a darkos hangszínek, a hideg elektronika és a figyelemreméltó hangszerelések tanulmányozása. Ha pedig valaki nem hinne nekem, elég csak a borítóképre ránézni: szerintem nem véletlen, hogy Theo megnövesztett haja és borostája Dave Gahan 1993-as kinézetét juttatja eszünkbe, a Songs of Faith and Devotion korszakból.. na tessék, már megint egy 'faith'!
Voices Egyből tenyérrel a lecsóba, mindenféle bevezetés nélkül indul az album, az elsőnek megszellőztetett dallal. A bandától szokatlanul finom akusztikus gitárokkal és visszafogott elektronikával kezdenek, ami a Desire tükrében nem sok jóval kecsegtetett, de szerencsére hatalmasat tévedtem. A folytatás erőteljesebbé válik és tulajdonképpen mindegyik Hurts korszakból kapunk egy kicsikét: van itt electro, szintipop, analóg hangszínek, kórusok. Pont annyira slágeres, hogy még ne feszengjen az ember tőle. Számomra ez egy egészséges kompromisszum és ha ennél sose mentünk volna lejjebb, akkor nem kapott volna két pontot a tízből az előző lemez.
Suffer Hogy mennyire lett dark az album azt tökéletesen megmutatja ez a dal. Figyelemreméltó hangszerelés és sound design jellemzi, látszik, hogy ebbe sok munkát öltek a srácok, tökéletesek a váltások, minden hang ott szólal meg, ahol kell, meglepő megoldásokból sincs hiány és a második refrén után olyan zajos, bólogatós rész érkezik, hogy alig tudtam a vigyort letörölni arcomról. A refrén és a megszólalás ezúttal tényleg Depeche Mode-os, Theo helyett én még Dave hangján is el tudom képzelni a dalt. Ha jól emlékszem másodikként érkezett ez a nóta a megjelenés előtt és itt már kezdtem lelkes lenni: ha tartjuk ezt az irányt, akkor van remény a visszatérésre!
A "Voices" dalszöveg videója Fractured A srácok vagy tényleg megjárták a poklok poklát lelkileg vagy rájöttek, hogy a zenei kísérletezés nem merül ki a legsablonosabb popdal megírásában. El nem tudom képzelni, hogy mondjuk aki a Chaperone-t szerette az mit fog ehhez szólni, de röhögök a markomba! Ha szigorúan nézzük ez egy antidal, egy dallamtalan, ének nélküli, minimálra vett tébolyda, az őrület megtestülése, elképesztő effektekkel, hangszerelési megoldásokkal (némiképp Timbaland munkásságát idézve). Tekintve, hogy a szám is arról szól, hogy emberünk megtört, sérült, ezt tökéletesen sikerült zeneileg leképezni, érzékeltetni. Hadd ráncigáljam ide megint a DM-et, ugyanis tőlük hasonló a My Little Universe, ami szintén élvezhetetlen, ha nem képzeljük bele magunkat az előadó lelki állapotába. Én elég perverz vagyok ezen a téren, ki merem mondani, hogy bejön és díjazom a bátorságot, örülök, hogy megszülethetett egy ilyen szám, még ha nem is biztos, hogy sűrűn hallgatom majd (annyira súlyos, de tényleg!). A lezárás pedig zseniális a maga nemében!
Slave to Your Love Még mielőtt bárki megijedne, hogy most akkor ez a lemez ilyen pszichológiai mélybúvárkodás végig, azt megnyugtatom, akadnak befogadhatóbb tételek is. Hangulatában picit az előző két lemezt idézi, de mégsem indul be annyira, hogy ugrálni lehessen rá. Ez szerintem nem rossz és ismételten csak épp annyira merészkedik kommersz területekre, amennyire azt még én is elfogadhatónak tartom. A kocsiban meg már dúdolgattam a refrént, ez végképp meggyőzött arról, hogy nem csapnivaló nóta. A kórusok meg a vonósok például kiválóan variálják az összképet, egyes tolakodó félhangok ellenére is.
All I Have to Give Úgy gondolom a női Hurts rajongók ezzel a dallal megtalálják a kedvencüket, végre egy lassú, zongorás ballada! Én egy kicsit viszolyogtam először, az ismerős akkordok sok maradandót nem sejtettek, de a dalszövegbe beleásva magam meglepően őszinte sorokat találtam. Igen, esőben megázott kutya módjára veti le magáról az eredetiséget, de fülbemászó, énekelhető, mögöttes tartalommal együtt szerethető nótává válik.
A "Suffer" dalszöveg videója Liar Az én világom ezzel a dallal tér vissza, elsőre még a Wonderful Life is eszembe jutott, de annyira nem lendülünk be, sőt, végig azt éreztem, hogy a felszín alatt alig várják a hangszerek, hogy előretörjenek, de ez csak a végén történik meg valamennyire. A refrén remek, a megszólalás ismét mesteri; elismerem, nem lehet rá se táncolni, se tombolni, viszont van lelke!
Somebody Ez a dal megint eszembe juttatott egy régebbi Hurts slágert, a Mercy-t, lehet a vontatott, majdnem dubstep, de inkább Imagine Dragons-féle ritmus miatt. A refrén erőteljes, Theo is kiereszti végre a hangját, bólogatunk ezerrel; itt sincs probléma, hihetetlen, pedig már túl vagyunk az album felén!
Numb Idézzük fel magunkban a Jamiroquai - Deeper Underground dalát, a legutóbbi Depeche Mode albumról a You Move-ot (egyes kritikákban még a Nine Inch Nails neve is felmerült), tegyük hozzá a srácokat és megérkeztünk a Numbhoz. Sötét elektronika uralkodik a dalon, tulajdonképpen a Fractured kibővített kistesója, de ettől még nem vált könnyebben emészthetővé. Zeneileg nem nagy bravúr, egyszerű muzsika, leginkább ez is érzéseket közvetít, talán egy fokkal unalmasabban, de azért meglepő dolgokat itt is hallhatunk majd.
Redemption Újabb zongorás lassú szám, amit már ismerhet a közönség, hisz klip is készült hozzá a lemez megjelenése előtt. Becsapós dal, mert tényleg fájdalmas, szépséges, de elsőre egy rutinból megírt szám benyomását kelti, ami mintha a kilencvenes évek közepéről került volna ide. Aztán a gitárszóló után megérkezik egy olyan vonós, fúvós, kórusos, nagyzenekari rész, amibe beleborzong az ember. Nem akarok túl nagy szavakat használni, de azt hiszem a zseniális jelző nyugodtan idebiggyeszthető.
A "Redemption" című szám videoklipje White Horses Egy alapvetően elektronikus banda, aki a 80-as évek szintipopjából meríti az ihletet nem maradhat synthwave dal nélkül, főleg akkor nem, amikor a műfaj reneszánszát éli. A Hurts szerencsére a stílus eszköztárából csak pár dolgot vett át, így az eredmény őket tükrözi, nem más bandákat. Pofátlan módon még azt is bevállalták, hogy nem lett slágeres, az átütő erő hiányzik belőle, ez is inkább egy merengős dal, de szerintem jól áll neki.
Darkest Hour Elérkeztünk a záráshoz, ami dalszövegben és hangulatban is feloldozást hoz, elűzi az eddigi sötétséget és reményt ad. Sajnos a verzékben nem sikerült megszabadulni attól a bizonyos négy akkordtól, amit már mindenki rongyosra használt, az átkötő részeknél és a refrénnél már más a helyzet. Normál esetben lehet, hogy ennyi nem lenne elég nekem, de zárásként megfelelő, az album egészébe beilleszthető, ismerve a lemez előtörténetét azt mondom, más dal nem is kerülhetett volna ide.
Most, hogy már a kritika miatt kb. ötödjére hallgatom meg a lemezt, meglepő konklúzióra jutottam: a Faith majdnem olyan ütős lett, mint az Exile! Tulajdonképpen nem találtam olyan dalt róla, ami nem tetszene így vagy úgy, egyiket sem léptetném el, némelyik pedig kifejezetten betalált. Gondolni sem mertem volna a Desire után, hogy ez még összejöhet a fiúknak, de sikerült és emiatt leírhatatlanul boldog vagyok... igaz, pont most írtam le, na mindegy! A Faith kijavította elődje zakózásait, visszaállította a zenekar renoméját, és őszintén remélem, hogy akinek a Boyfriend, a Walk Away vagy a Wait Up című borzalmak tetszettek, most őrjöngenek! Tudom, nem szép dolog, de három éve pont fordított volt a helyzet, ennyi kárörvendést hadd engedjek meg magamnak! Ami miatt nem előzi meg a fentebb megnevezett lemezt, az a Miracle kaliberű telitaláltok hiánya és bár engem ez abszolút nem zavar, attól még sajnos hiányosság. Viszont, ha valaki megkérdezi, melyek a kedvenc lemezeim a Hurts-től, nyugodt szívvel nevezhetek meg kettőt, amiből az egyik a Faith.
Az "All I Have to Give" videoklipje |
Hozzászólás
* jelölt mezők kitöltése kötelező!