Milyen VOLT a szintirock? (Ákos Turné 2012 - élménybeszámoló)
Pactolous
2012-07-03 13:37 2
4141
| Rovat: Zene / Mozi / Könyv »
Miért jó egy fesztivál? Mert rengeteg ember van, sokféle zene szól, és a kedvenceidre nem csak rajongók mennek el. Miért nem jó egy fesztivál? Mert rengeteg ember van, sokféle zene szól, és a kedvenceidre nem csak rajongók mennek el. Következzék egy rövid élménybeszámoló a 20. soproni VOLT fesztiválon debütáló, újfajta Ákos turné első koncertjéről, szigorúan szubjektív, néhol kötözködő szemszögből, rajongásból fakadó elfogultsággal megfűszerezve.
Amikor Ákos bejelentette, hogy szintetizátor központú lemez készül, akkor megörültem. No, nem azért, mert nem kultiválom a bőrgatyát meg fejrázást, nem, hiszen imádom azt is. De az elektronikus zene is igen közel áll hozzám. Még csak nem is a Bonanzás szólt belőlem, mikor azt mondtam: „Na végre!” Aztán jött az Előkelő Idegen, amiről már ugye értekeztem, de leginkább a londoni és amszterdami bulikon készült YouTube videók csigáztak fel. Aztán meg a promo videók, a VOLT ajánló, meg annak a különös Eurythmics / Ákos mashup-nak a klipje, ami a Here Comes the Rain Again-t és az Angyali Szeretőt olvasztotta össze. Rideg, 80-as évekbeli hangzás? Electro és dubstep elemek? Elektronikus dob, meg gitár? De hiszen ez király lesz, nem? Szóval így nézett ki érdeklődésem fölfelé kunkorodó görbéje. Aztán jött a koncert, és egy kicsit féltem, hogy a görbe íve lejjebb kanyarodik. Egy dal a koncertről: "Here Comes the Rain Again / Angyali Szerető" De miért is? Ez az, essünk túl először a keserű pirulákon, hiszen lesz finom bőven is. Nem tetszett, hogy a koncert első fele a tavalyi A Katona Imája lemezbemutató Arénakoncertjéről lett újrahasznosítva. Ugyanazok a számok, néha ugyanabban a sorrendben, persze elektronikusabban, de azért a különbség nem annyira érzékelhető. Hiába szólt az Alig Hitted progresszív trance-esen, ha egyszerűen már fárad a dal. Az Adj Hitet sem üt már akkorát ebben a 2 éves verzióban és a Monumentum is elmehetne már pihenni. Meg Az Utolsó Hangos Dal is. Meg a Minden Most Kezdődik El is. Persze távol álljon tőlem, hogy beleszóljak Ákosék dalválasztási procedúrájába, de ez így egy kicsit kényelmes megoldásnak tűnik. Ha már elektronikus turné, akkor miért maradtak távol a Hűség album dalai, ami önmagában is egy szintirock lemez volt? Vagy ha már Kraftwerk-utalások, meg gépek, akkor pl. Gépszabadság? Esetleg olyan régen játszott dalok, mint pl. a Csak Te Vagy, a Virrasztó, a Get Down, az Áradás, a Test, a Beavatás, stb..? Lehet, hogy ezeket nem sikerült átültetni ebbe a stílusba? Kötve hiszem, mivel alapból is sok bennük a szintetizátor. Akkor lehet, hogy a fesztiválok közönsége miatt kellett ragaszkodni a bevált, bejáratott slágerekhez? És ha már meg lettek említve a fesztiválok: én nem tudom, hogy a Sziget 0. napján tartandó Ákos koncert mennyire lesz kibővítve, de ha még nem is lesz hatalmas változtatás a repertoárban, azért remélem több szünet lesz a dalok között. Gondolom a VOLT-on szorította az idő a bandát, mert mindenféle különösebb késés nélkül is 2 óra volt a koncert. Ennek viszont az volt a hátránya, hogy konferansz, sztorizgatás, viccelődés nagyon kevés volt! Ráadásul a beköszönés is késett; lement 10 dal, és csak utána jött a „Jó estéééééééét…!” Nagyon össze volt rántva a program, remélem picit lazábbak lesznek a nagykoncertek, így sajnos olyan idegennek, személytelennek tűnt a koncert. A közönségről is ejtenék pár keresetlen szót, bár erről aztán már tényleg nem Ákosékat kell elővenni. Mivel ez fesztivál VOLT (hehe), elkerülhetetlen a nem-rajongók jelenléte is. Egy sima, „mezei” Ákos koncerten biztos, hogy nem akartak volna minket (!) megverni, amiért bátorkodtunk csúnyán nézni egy elénk bepofátlankodó parasztra. Sebaj, túléltük! A VOLT koncertajánlója A sok kukacoskodás után pedig jöjjenek a pozitívumok, hiszen azok is vannak! Bár vegyes érzésekkel jöttem el a Nagyszínpadtól, a mérleg a jó irányba billen. Ez főleg azért van, mert én bírom az elektronikus csapatást. Így történt, hogy nekem bejött a viccesen elbohóckodott Ikon, a dubstep-es „vartyogásokkal” telített Mindenki Táncol, a szétszabdalt, electro-s Ismerj Fel, a frappáns, szellemes új dal, a Tipikus Sztereó, a Szakos-féle remixbe átváltó Előkelő Idegen, a kitűnően kiválasztott Az Utolsó Levél (ez az, még több ilyet!), a szerethetővé átvarázsolt, régi Bonanza-dal, a Régi Indulat (meg a Bonanza-blokk, úgy en bloc)… és még sorolhatnám. Azt sajnáltam, hogy az olyan ínyenc és érdekes átdolgozások, mint például a drum ’n bass-es Érintő, vagy A Fénybe Nézz gyors változata nem mozgatta meg a közönséget. Úgy látszik ezeknél a daloknál nem működött a dolog, pedig szerintem remekül sikerültek. Az Ákos által nem kedvelt A Jel és az ősrégi Depeche Mode himnusz, Photographic egybevegyítése is lehetett volna hosszabb. Kiemelendő még a profi látvány és kivetítés, ami ezúttal ismét kiegészült pirotechnikai megoldásokkal. Nem, nem gyengus tűzijátékokkal, meg papírfecnikkel, hanem rendes lángcsóvákkal, Rammstein után szabadon! A háttérben lejátszódó videók fergetegesek voltak, már ahol újak voltak (ugyebár). Az intró alá berakott kisfilm egyszerűen zseniális, a Tipikus Sztereó klipjét már alig várom, és az Ilyenek Voltunk dalt is a kivetítő képei emelték fel. Szóval akkor most mi van? Tetszett vagy nem tetszett? Ha összességében nézzük a dolgot, akkor az elsőre teszem voksomat, de ez csakis a koncert második felére érvényes. Nem mondom, hogy nem tomboltam az első felére, de mint mondottam, kicsit csalódott voltam. Aztán jöttek a fejrázások, az üvöltések, a nevetések, az ugrálások. Valamint az érzés, hogy ezt másnak is látnia kell. És ez a lényeg! Mert én itt írhatom, hogy „de hát ez már volt!”, meg „én ide mást raktam volna!”, de nincs jogom követelőzni. Miben lennék más akkor egy fórumlakó kommenthuszártól? A banda idén ezt találta ki nekünk, élvezzük inkább, ha tudjuk. Szóval minden nyavalygás ellenére nekem tetszett a debütálás! Laza, nosztalgikus, de ugyanakkor fiatalos műsor, ami – ha úgy fogjuk fel, ahogy azt a Művész is gondolja – egyáltalán nem kínos. Ez nem szertartás, ez buli. Ezt nem degradálás-, inkább viszonyításképpen értem. Szóval irány a Sziget! Mindenki jöjjön! |
Hozzászólás
2012-07-03 15:49
Na akkor lássuk. Azt hiszem kezdésnek mindent elárul, hogy 2 év után nem mertem megírni egy beszámolót, mert féltem, hogy túl lehúzós lesz. Nem mintha nem merném leírni, csak nem akartam abszolút negatívba elmenni.
Amúgy nem is volt teljesen negatív, csak többségében inkább az. Például a Katona Imájára hajazó setlist az engem annyira nem zavart. Viszont egyes daloknál ez az új hangzás szerintem konkrétan borzalmas volt. Ennek legdurvább képviselője pont az Ikon volt. Ott majdnem a kardomba dőltem. Ákos, hagyjuk ezt inkább a DéJékre. Mindenki táncol is számomra teljesen erő- és lényegvesztetté vált.
Ami tetszett pl. az Ismerj fel vagy az Alig hitted. Az utolsó levél-ért pirospont.
A bonanza blokk is remek volt. 84, Elmondatott, nálam ezekről szól a szinti, nem a rocknóták megerőszakolásáról.
Igen, soknál ezt éreztem. Nekem ez az éles váltás nem igazán jön be, az átiratok több esetben nem tetszenek. És itt valószínűleg én vagyok a hunyó, a műfaj idegen tőlem, mert máskor nem szokott probléma lenni (lásd 40+).
Szóval egynek elment, valószínű kap még egy esélyt, de aztán remélem elfelejtődik ez a 'hard' vonulat.
2012-07-03 14:37
Kíváncsivá tettél, így rákerestem:
http://goo.gl/Wy9Tb
Egyenlőre nem tetszik
* jelölt mezők kitöltése kötelező!